AJARKAN ANAK ANDA MEMOHON MAAF


AJARKAN ANAK ANDA MEMOHON MAAF


Peranan mendidik perlu dipertingkatkan agar anak-anak terus menjadikan ibu bapa sebagai model ikutan mereka. Ibu bapa haruslah mempertingkatkan kemahiran diri bagi memastikan anak-anak dapat mempelajari dan dididik dengan cara yang benar dan tepat. Salah satu peranan dan pendidikan yang perlu didahului adalah mengajar anak-anak kita untuk memohon maaf. Ia amat penting bagi melatih anak-anak untuk tidak merasakan diri lebih baik dari orang lain, bangga diri serta latihan ini mampu menjadikan anak-anak itu bersifat tolak ansur serta merendah diri.

Pertama sekali, ibu bapa haruslah menunjukkanlah contoh ini dihadapan anak-anak. Ini kerana, salah satu proses pembelajaran yang amat berkesan bagi seorang anak dari ibu bapanya adalah dengan cara meniru (immitation) mereka. Oleh yang demikian, buat ibu bapa, apabila berlaku perselisihan antara keduanya di dalam keluarga mahupun mungkin bersama orang lain, ringankanlah mulut serta lapangkanlah dada kita untuk memohon maaf kepada orang lain. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi?

Keduanya, apabila si ibu atau si ayah melakkukan kesalahan kepada anak-anak, tunjukkan penyesalan dengan bahasa tubuh kita. Hampiri mereka, peluk mereka, salam mereka dan cium mereka untuk menandakan kesungguhan kita mengungkapkan maaf. Bahasa tubuh yang ditonjolkan mengukuhkan lagi maaf yang ditujukan kepada mereka. Ketiga pula, ajarkanlah anak-anak kita dengan dorongan agar mereka bertanggungjawab dengan setiap perkara yang mereka lakukan. Kadangkala ia agak sukar untuk ibu bapa, tetapi ia perlu diajarkan kepada anak-anak agar apabila mereka melakukan kesalahan atau kesilapan, perasaan bertanggungjawab itu akan terbit dari hati mereka. Nasihatkan anak-anak bahawa, memohon maaf bukan bermakna kalah tetapi memohon maaf adalah tanda ketinggian budi pekerti bagi seorang manusia.

Apabila mereka mula memohon maaf, maka langkah yang keempat harus dilakukan iaitu berikanlah pujian kepada mereka. Ini akan mampu mendorong mereka untuk terus melakukannya dan menjelaskan bahawa tindakan yang mereka lakukan itu adalah satu tindakan yang betul dan mulia. Akhir sekali yang kelima, ajarkanlah anak-anak waktu yang sesuai untuk memohon maaf. Tunjukkan bagaimana mereka mampu untuk menyedari kesilapan. Perhatikan persekitaran mereka dan berikan contoh dan pilihlah masa yang bersesuaian. Mereka perlu menerima didikan yang tepat dan penuh berhikmah daripada ibu bapa mereka.
Semoga dengan usaha mendidik anak-anak untuk memohon maaf ini akan melahirkan seorang insan dari kalangan mereka itu yang baik budi pekerti serta tinggi akhlak mereka disebabkan kerendahan hati serta kebesaran jiwanya. Memohon maaf akan mampu menjadikan anak-anak kita seorang yang penyabar serta matang dan rasional di dalam tindakan mereka.




Muat turun artikel ini di sini.

Pendaftaran Kem Cuti Sekolah 2017

Follow by Email

BERSAMA KAMI