ANTARA DUA DARJAT


Apabila seseorang manusia itu beramal, maka Allah s.w.t pasti akan menaikkan darjat walaupun secara hakikat niat di dalam hati kita bukanlah untuk mengejar darjat itu, tetapi itulah janji Allah kepada setiap makhluk-NYA, maka tiada seorang pun yang mampu menolaknya. Darjat yang diperolehi ini bukanlah berhasil dengan mendapat pingat, darjah kebesaran, projek atau gelaran, tetapi ia akan meletakkan kita sebagai manusia yang tinggi dan terbaik di sisi Allah s.w.t.

APA ADA PADA DARJAT?
Telah Allah khabarkan kepada kita sebagai manusia bahawasanya, penciptaan Insan itu adalah sebaik-baik kejadian. Maka, secara automatik, darjat manusia ini lebih tinggi dan baik daripada penciptaan makhluk Allah yang lain. Sekiranya seseorang manusia itu berlaku baik, ihsan dan melakukan apa yang disuruh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang, maka, darjat kita sebagai manusia Allah angkatkan lagi menjadi lebih baik daripada malaikat. Tetapi, apa yang berlaku hari ini adalah berlawanan dari apa yang diperintahkan Allah. Maka, Allah juga ingatkan manusia, jangalah kita menjadi manusia yang dihina Allah lebih hina dari binatang ternakan.

NAIK DARJAT
Apabila dikatakan bahawasanya untuk sesiapa yang beramal dengan amalan yang diperintahkan oleh Allah s.w.t, kita lakukan sedikit, maka Allah akan angkatkan darjat kita sedikit. Cerminlah pada diri kita sendiri. Dari mana darjat kita itu diangkat? Adakah dari darjat tidak tahu kepada tahu atau darjat tahu kepada lebih tahu? Oleh yang demikian, apabila kita sudah mula beramal, janganlah mendabik dada dengan amalan yang kita baru mulakan, kerana apa yang perlu adalah ISTIQAMAH, bukan bercakap besar. Mungkin pahala yang kita terima belum pun boleh memadamkan dosa yang kita telah lakukan.

DARJAT DISISI ALLAH
Walau apapun pandangan manusia kepada kita, janganlah ia menjadi kerunsingan dalam hidup. Ini kerana, apa yang utama adalah apakah pandangan Allah terhadap kita. Mungkin kehidupan kita tidak semewah orang lain, atau darjat tidak setinggi TUN, atau harta tidak sebanyak 'billionaire', tetapi jika amalan cukup, bahkan dikasihi Allah s.w.t, maka tiada apa yang perlu dikhuatirkan, kerana, darjatmu tinggi dihadapan segala makhluk ciptaan Allah dan yang utama disisi Allah s.w.t.

KURNIA DARJAT
Ketika tiba hari akhirat kelak, ingatlah, di sana tiada istilah 'somebody' kerana disana nanti 'everybody is nobody'. Tidak kisahlah kepada siapa darjat itu diberi sekalipun, yang pastinya, darjat itu tidak semudah yang diusahakan di dunia ini. Darjat di dunia boleh diusahakan dengan mengampu atau merasuah, ia adalah hak mutlak Allah s.w.t. Jagalah hubungan kita dengan Allah, nescaya kita pasti mendapat KURNIAAN DARJAT DARI ALLAH S.W.T.

TUNE-lah diri kita semua.




--- adaptasi dari Majalah UJANG edisi 371 ---

Pendaftaran Kem Cuti Sekolah 2017

Follow by Email

BERSAMA KAMI